Kenaikan harga kobalt telah melebihi jangkaan atau akan kembali ke tahap rasional

Pada suku kedua tahun 2020, jumlah import bahan mentah kobalt adalah 16800 tan, dengan penurunan tahun ke tahun sebanyak 19%. Antaranya, jumlah import bijih kobalt adalah 0100 tan metrik tan, dengan penurunan tahun ke tahun sebanyak 92%; jumlah import produk perantara hidrometurgi kobalt adalah 15800 tan metrik tan, dengan penurunan tahun ke tahun sebanyak 15%; jumlah import kobalt mentah ialah 0800 tan metrik tan, dengan peningkatan tahun ke tahun sebanyak 57%.

Harga kobalt di pasaran domestik telah meningkat dengan mendadak. Sejak pertengahan bulan Julai, harga kobalt elektrolitik, kobalt sulfat dan kobalt klorida telah meningkat hampir 10% - 11%, yang lebih tinggi daripada harga pada bulan Mei Jun sebelumnya. Kenaikan harga kobalt elektrolitik, kobalt sulfat dan kobalt klorida dari bulan Mei hingga Jun hanya sekitar 3-4%.

Perubahan harga produk kobalt SMM dari 8 Mei hingga 31 Julai 2020

wosdewudalo (1)

Selepas pertengahan bulan Jun, harga spesifik elektrolitik kobalt ke kobalt sulfat secara beransur-ansur cenderung menjadi 1, terutama disebabkan oleh permintaan bahan bateri

        Perbandingan produk kobalt SMM dari 8 Mei hingga 31 Julai 2020

Dari Mei hingga Jun tahun ini, satu-satunya faktor yang menyokong kenaikan harga adalah penutupan Afrika Selatan pada bulan April, dan kekurangan bahan mentah kobalt domestik dari Mei hingga Juni. Namun, asas produk peleburan pasaran domestik masih terlalu banyak bekalan, kobalt sulfat mulai muncul pada bulan de stocking, fundamental meningkat. Permintaan hilir tidak meningkat dengan ketara, permintaan elektronik digital 3C yang berlebihan ke dalam perolehan di luar musim, kenaikan harga kecil.


Masa pengeposan: Sep-11-2020